قدرت بسته بندی در بازار رقابتی

در سال‌های اخیربسته بندی جایگاه ویژه‌ای در تولید پیدا کرده و تمامی تولیدکنندگان موفق به این امر پی برده اند که یکی از اصول اصلی موفقیت بسته بندی است؛ بسته بندی حاشیه ایست که اهمیتی بیشتری از اصل دارد. بسته بندی محصول توانایی این را دارد که هویت یک محصول را تغییر دهد، فروش را کم و زیاد کند و حتی محصول را در ذهن مخاطب ثبت کند. تولید کنندگان توانمند از قدرت بسته بندی استفاده میکنند و با توجه به نیاز بازار هویت محصول خود را تغییر می‌دهند؛ برخی هویت محصول را عوض کرده برخی نیز لباسی نو بر تن محصولات کرده و به آنها شانسی دوباره برای رقابت می‌دهند.

دکتر محمد حسین شهامت پور(کارشناس بسته بندی) در رابطه با این مسئله می‌گوید: بسته بندی به عنوان لباس یک محصول، تاثیر خودش را در به صورت مستقیم بر نحوه فروش آن می‌گذارد، همینطور که در خیلی از موارد یک فرد را در نگاه اول از روی پوشش قضاوت میکنیم، بسته بندی هم نقش همان پوشش را دارد که با شکل ظاهری، فرم و رنگ اطلاعاتی را به مخاطب انتقال می‌دهد و محصول بر اساس آن قضاوت می‌شود. وقتی با فردی آشنایی بیشتری پیدا می‌کنید به مرور به ابعاد بیشتری از شخصیت آن پی میبرید در رابطه با بسته بندی هم زمانی که کالا توسط مصرف کننده خریداری شده و در نهایت مورد استفاده قرار میگیرد و آنجاست که داده هایی جدید در ذهن مخاطب حک میشود و در واقع تصویر ذهنی مخاطب در باب محصول ایجاد می‌شود.

در ادامه از دکتر نظرشان  در باب تاثیر برند بر بسته بندی پرسیدیم:

به تبع هرکس از زاویه دید خود به دنیا نگاه می‌کند. من به عنوان کسی که عضوی از خانواده بزرگ صنعت چاپ و بسته بندی بوده و از این مدخل وارد این حرفه شدم تا مدت ها فکر میکردم بسته بندی به قطع تعریف کننده برند است، اما واقعیت این است که این دو موضوع با یکدیگر رابطه متقابلی دارند و نمیتوان فرمولی خاص یکی را بر دیگری برتری داد.

با توجه به صحبت های دکتر میتوان به این تنیجه رسید که برای بعضی از محصولات بسته بندی آن برند را تعریف می‌کند اما در بعضی دیگر بسته بندی نقشی ناچیز دارد. در کل این مسئله کاملا نسبی است یعنی برند جایگاه خود را دارد بسته بندی هم نقش خود را ایفا می‌کند. این متغیرها در هر محصول متفاوت است و نمی‌توان دستور العمل خاصی برای آن در نظر گرفت.با توجه به این موضوع رابطه برند و بسته بندی را می‌توان یک تعامل دو طرفه دانست.

خرده فرهنگ‌های قومیتی چه تاثیری در بسته بندی ها دارد؟

خرده فرهنگ‌های قومیتی باید تاثیر مستقیم در بسته بندی داشته باشد اما در کشور ما به این موضوع اصلا توجه نمی‌شود. به همین دلیل صنعت بسته بندی ایران با این حجم از عظمت و گستردگی هنوز راه زیادی تا رسیدن به پیشگامان این صنعت در دنیا دارد.

هنوز زیر ساخت های این صنعت در ایران وابستگی‌های بسیاری دارد و عدم توجه به این زیر ساخت‌ها  مانع از توجه درست و کافی به مسائلی همچون امور فرهنگی و زیر ساخت‌ها می‌شود.

شرایط صنعت چاپ و بسته بندی کشورما در مرحله‌ای است که چنان چه بتوانیم یک محصول را در شان و منزلت آن بسته‌بندی کنیم وظیفه خود را در توسعه صنعت چاپ کشور انجام داده یم.

درصورتی که برنامه ریزی دقیق و ثابتی داشته باشیم با این سابقه از فرهنگ و تاریخ مشخص است که تنوع گسترده ای از قومیت‌ها را داریم و می‌توانیم از این تنوع در صنعت چاپ و بسته بندی استفاده بسیار داشته باشیم.

البته در شهرهای توریستی مثل اصفهان و مشهد توجه نسبتا مناسبی به این موضوع می‌شود و از خورده فرهنگ‌های مکانی و مذهبی در بسته بندی محصولات بهرمند هستند .

با نگاهی کلی به صنعت چاپ و بسته بندی کشور به این موضوع می‌رسیم صنایعی که به اصطلاح برند شده اند و بخشی از بازار را در بر گرفته اند تلاش می‌کنند تا کپی از برندهای خارجی باشند و هویتی منحصر به فرد از خود به جای نمی‌گذارند.

یکی از عمده مشکلات صنعت چاپ و بسته بندی ما همین کپی برداری از برندهای خارجی است که در کوتاه مدت عوارض آن نمایان نمیشود اما در طولانی مدت ضربه ای جبران ناپذیر به این صنعت می‌زند.تمامی مطالب فوق نمایانگر اهمیت و قدرت بسته بندی است .

در بیشتر موارد بسته بندی باعث می‌شود قفسه های فروشگاه از یک محصول خالی شود و یا محصول روی هم تلنبار شود.

در نتیجه استفاده از بسته بندی مناسب و کاربردی تاثیر مستقیم در پیشرفت و موفقیت محصول شما دارد. کارشناسان ما میتوانند در  مشخص کردن جایگاه محصول شما با انتخاب بهترین بسته بندی  راه را برای شما هموار ‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *